Het eiland Flatey en de verjaardag van Tommie - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van zustershaaienbaai - WaarBenJij.nu Het eiland Flatey en de verjaardag van Tommie - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van zustershaaienbaai - WaarBenJij.nu

Het eiland Flatey en de verjaardag van Tommie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

02 Augustus 2009 | IJsland, Stykkishólmur

Vandaag is het de verjaardag van Tommie Beuvink! Om 12 uur vannacht hem een sms-je gestuurd zodat we misschien de eersten waren die hem feliciteerden. Het kadootje is dat we geen walvisvlees meenemen. Tommie, we wensen je een hele fijne dag!
Gisteren zijn we naar het eiland Flatey geweest. Om 9 uur met de boot er naar toe. De boot is de oude ferry van Vlieland! Ze hebben hier niet een de moeite genomen om de nederlandse bordjes binnen weg te halen, dus bij de wc staat : na gebruik handen wassen. Tja dat snappen die IJslanders nooit.
Het was goed weer en we hebben de hele tocht van 1.5 uur boven op het dek gezeten. Vooral het vertrek met al die eilandjes was erg mooi. Hoe verder we uit de kust kwamen hoe meer puffins we tegen kwamen. Rare vogels hoor maar ze zien er superlief uit. Ik ben ook benieuwd hoe ze smaken want ze schijnen hier een lekkernij te zijn. Kijken of vandaag lukt om er een te eten.
Toen we aankwamen op Flatey zagen we een groot zooitje, een hele oude, grote loods en een hoop troep. We zagen nog wel dat er een IJslander twee emmers gevilde puffins in een bootje overzette. Jammer genoeg heb ik geen foto kunnen maken, te laat. Ze schijnen de puffins met netten te vangen. Puffins heten hier Lundi en bij ons papegaaiduikers.
We lopen het eiland op en ik ben er helemaal weg van. Zo ziet een ideaal eiland voor mij eruit. Overal waar je kijkt zie je de zee om je heen. Meer het idee van de Rottumerplaat maar dan iets groter. Het eiland is 2 km lang en 400 meter breed. We bekijken de huisjes (2 ervan worden permanent bewoond en de rest zijn vakantiehuisjes) die gerenoveerd zijn. Ziet er allemaal lieflijk uit. We lopen langs de paden langs de kust en komen zo bij de rotsen waar de puffins zitten. Wauw, we zien ze van heel dichtbij! Ik kan er geen genoeg van krijgen.
De rest van het eiland is een groot natuurreservaat voor vogels. We komen ook nog langs een paar scheepswrakken. Kun je mooie foto´s van schieten....
Even later regent het en gaan we naar het hotel/cafe en eet Jose zoete aardappelsoep, ik een koffie. Tegen 13 uur lopen we weer richting boot en zitten we de hele reis benedendeks. Het is koud, nat en winderig buiten.
Eenmaal terug in ons dorpje gaan we booschappen doen. Daarna slaap ik wat en eigenlijk word ik daarna niet meer goed wakker. We eten ´s avonds, hangen wat in de herberg en ik ga weer op tijd naar bed. Ik denk veel aan William die ziek is en bel hem 2 maal daags (werkt misschien als een medicijn).
Vanmorgen hebben we lang in bed gelegen want het was druk in de herberg en dan moet je onwijs wachten op een vrije badkamer. Het is prachtig weer vandaag en we hebben buiten ontbeten met uitzicht over de haven en zee. Magnifiek. Nu zit ik bij de information bij het zwembad dit te typen en gaan zo effe zwemmen. Ik moet mijn 30 baantjes nog doen en opwarmen in het warme badje daarna.
Daarna is ons plan om bij de bakker koffie te drinken en dan de binnenlanden en gletsjer in/op te gaan.

Zuster Baai

  • 02 Augustus 2009 - 20:26

    Mike:

    Beterschap William!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Stykkishólmur

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 13864

Voorgaande reizen:

09 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Op zoek naar warmwaterbronnen...

Landen bezocht: